top of page

Timetrekkeren tester ut Volvo Electric

Timetrekkeren

1. jul. 2023

Elektrisk tur Oslo-Molde-Oslo

Meningene er mange rundt elektriske kjøretøy. Elektrifiseringen av personbiler har pågått lenge og er nå på full vei inn i logistikkbransjen også. Halvor Gramstad i Timetrekkeren fikk låne en Volvo FH-Electric og tok fatt på ruten Oslo-Molde-Oslo. Her er hans betraktninger etter 1 uke med elektrisk trekker.




Da er 4 dager ferdig, det var interessant.

Tur 1.

Startet turen fra Oslo med rekkevidde angst, var helt unødvendig. Ladet på Øyer for å være sikker på å komme til Vinstra. Kom til Vinstra med 20% igjen på batteriene. Trangt og ikke optimalt, men det gikk greit. På Åndalsnes var det 43 % igjen, jeg tok sjansen på å rekke Molde og det gikk også fint, men i rosenes by er dem ikke kommet så langt som i Oslo. Det var 0 lademulighet for lastebiler. Shitt … hva nå. Jeg kjørte ombord i ferja med 16% på batteriene å gikk tom på Ørskog fjellet en erfaring rikere og litt urolig for morgendagen la jeg meg og ventet på gode råd som ble Viking. I kroken ble jeg slepet til Digernes der det er gode forhold og god kapasitet. Returen fra Ålesund gikk bedre

Ladetid 0-100% 1t 55 min på hviletid.

Mellomlading fra Ålesund 1 time på Dombås og 40 min på Øyer.

Total ladetid utenom pålagte pauser fra Ålesund til Oslo ca 50 min. Ikke dårlig egentlig.



 

Tur 2

Start Oslo med 100% og har et mål - Vinstra. Jeg finner flyten og passerer Øyer i 80 km/t som er siste før Vinstra. Nå er det den store testen på rekkevidde, ser lyst på det meste inntil 12km før.. da synker amperemeteret rimelig fort. På toppen før avkjøringen er det kun 6% igjen.. svett i panna og Viking i tankene legger jeg bilen i fritt fall mot den slakke bakken opp mot avkjøringen. 6-5-4-3…. Oioi kommer opp i rundkjøringen med mine 43 tonn totalt og det er så vidt jeg greier å svinge inn mot den reddende boxen med nye kw i kabelen. 2% igjen.. det var ikke lurt, men det gikk. Ladet opp til 95% og setter kursen mot Molde i pøsende regn. Det gir utslag på forbruket. Med forrige tur i minne lader jeg 30 min i Åndalsnes opp til 60%. Da går resten av turen greit og jeg parkerer på Digernes med 9% igjen. På returen er jeg 28 tonn totalt og det merkes godt på forbruk. Lader 30 min i Åndalsnes og kommer til Øyer hvor jeg lader i 45 min til 70%. Ankommer Oslo med 22% igjen på kraft pakken.



 

Inntrykk

At Volvo her har truffet noe er det ingen tvil om. Men jeg savner 5-8 mil lengre rekkevidde. Krefter er det mer enn nok og bilen holder jevn fart og god flyt. Det er Volvo komfort og stille og rolig. Jeg leste at mange sjåfører som er blitt vant til elektrisk bil synes en diesel bil blir nesten litt gammeldags.. etter 4 dager er jeg faktisk litt enig. At dette er fremtiden for mellomdistanse rutebiler som f.eks. Oslo - Møre og Oslo - Trondheim og Oslo - Kristiansand og Stavanger er jeg ikke i tvil om. Bare lademuligheter blir lagt til rette for det på samme måte som det er med personbiler. Med god ladekapasitet blir det 100%.

På ruta jeg kjører vil det være fornuftig med lading på f.eks. Fevang og helst Dovre som er 3 timer fra Ålesund. Da har du totalt 50 min lading ekstra utenom obligatorisk pause og fra Dovre er det 3 timer til Ålesund . Da er det med dagens batterikapasitet akseptabelt.

 

Forbruk

15.8 kw pr mil.

Har ingen ide om det er bra eller dårlig, men det er med min kjørestil.

Vil takke Volvo apparatet på Furuseth for å få lov til å gjøre denne testen. Det var veldig lærerikt.




bottom of page